تبخال

تبخال ها، تاول های پر از مایعی هستند که در نزدیکی دهان و یا در مناطق دیگر صورت ظاهر می شوند. در مواردی نادر، ممکن است تبخال بر روی انگشتان دست، بینی و یا در داخل دهان ظاهر شوند. هیچ درمان قطعی برای تبخال وجود ندارد، و عفونت تمایل دارد بدون هشداری عود کند. این ضایعات مسری هستند و ممکن است بیش از یک هفته باقی تداوم یابند.

عامل تبخال چیست ؟

معمولا ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 عامل تبخال می باشد و ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 معمولا بیماری هرپس تناسلی را ایجاد می کند. زخم های ایجاد شده توسط این دو نوع ویروس شبیه هم هستند.

این امکان وجود دارد ( هر چند نادر ) که هرپس سیمپلکس نوع 1 زخم های تناسلی و هرپس سیمپلکس نوع 2 زخم های دهانی را ایجاد کنند.

زخم های قابل مشاهده، مسری هستند، اما در تبخال ممکن است حتی زمانی که زخم دیده نمی شود مسری باشد. افراد سالم تبخال را در تماس مستقیم با افراد آلوده می گیرند. این ممکن است از طریق بوسیدن، استفاده مشترک از لوازم آرایشی ومواد غذایی اتفاق افتد. رابطه جنسی دهانی ممکن است باعث ایجاد هر دو نوع تبخال صورت و تب خال تناسلی شود.

عفونت مجدد

هنگامی که فرد به ویروس هرپس سیمپلکس مبتلا می شود، به طور کامل بهبود پیدا نمی کند. حتی پس از محو شدن تبخال، ویروس در سلول های عصبی پنهان می شود و تبخال مجدد در هر زمانی می تواند ظاهر شود. برخی بیماران مبتلا، عودهای مکرر بیماری را در زمانی که سیستم ایمنی آنها ضعیف شده مانند زمانی که دچار بیماری دیگری هستند یا در زمان استرس، گزارش کرده اند.

تشخیص تبخال

ممکن است چند روز قبل از ظهور تبخال یک احساس سوزن سوزن شدن یا احساس سوزش بر روی لب یا صورت وجود داشته باشد. در ابتدای ظهور تبخال شما یک تاول قرمز برآمده و پر از مایع را می بینید که معمولا دردناک می باشد در لمس حساس خواهد بود. ضایعات برای دو تا سه هفته باقی می مانند و تا زمانی که روی آن دلمه نبندد مسری خواهد بود. قبل از اولین تبخال ممکن است تا بیست روز هیچ ضایعه ای بر روی پوست ایجاد نشود.

در هنگام عود تبخال علاوه بر یک تا چندین زخم بر روی پوست، فرد ممکن است این علائم را هم تجربه کند:

تب

درد عضلانی

تورم غدد لنفاوی

تماس دست آلوده به ویروس تبخال می تواند موجب عفونت چشم شود. در صورت ایجاد عفونت چشم در عود تبخال نیاز به پیگیری ومراقبت های فوری پزشکی خواهد بود. زیرا در صورت عدم درمان فوری عفونت چشمی ایجاد شده توسط هرپس سیمپلکس، احتمال نابینایی دائمی بیمار وجود خواهد داشت.

عوارض احتمالی

در عفونت اولیه با هرپس سیمپلکس چون در بدن هیچ سازوکار دفاعی اختصاصی برای این ویروس تشکیل نشده، می تواند علائم و عوارض شدیدی را ایجاد کند. عوارض نادر هستند، اما به ویژه در کودکان کوچکتر رخ می دهند. هر یک از موارد زیر نیاز به توجهات پزشکی دارد:

تب بالا یا پابرجا

مشکل در تنفس یا بلع

چشم های قرمز یا دردناک همراه یا بدون همراهی ترشح

در صورت وجود اگزما یا بیماری های تضعیف کننده سیستم ایمنی ( مانند سرطان یا ایدز ) در فرد، خطر احتمال ایجاد عوارض بیشتر خواهد بود. در نتیجه افرادی که این زمینه ها را دارند در صورت شک به ابتلا به تبخال باید به سرعت به پزشک مراجعه کنند.

درمان تبخال

هیچ درمان قطعی برای تبخال وجود ندارد، اما در بعضی افراد با وجود ویروس هرپس سیمپلکس، عود بیماری نادر است. اگر تبخال ها برای فرد خوشایند باشند بهبود را می توان با پماد های موضعی آنتی ویروس مانند زویراکس و دناویر تسریع کرد. این پمادها اکثرا در اولین ظهور تبخال تاثیر بهتری دارند و نیاز دارند روزانه چهار تا پنج بار به مدت چها تا پنج روز استعمال شوند.

بعضی از محصولات گیاهی خارج از نسخه هم وجود دارند که مدعی هستند در صورت استفاده در چند نوبت روزانه، دوره بیماری به چند ساعت تا یک روز کاهش پیدا می کند.

داروهای ضد ویروس خوراکی شامل آسییکلویر والاسیکلویر و فامسیکلویر هستند که البته فقط با نسخه و طبق دستور پزشک در دسترس هستند.

روش دیگر درمان استفاده از پچ های تبخال برای درمان زخم های پوستی می باشد. این پچ ها حاوی ژل های هیدروکولویید هستند و برای درمان زخم های پوستی ویروس، بر روی پوست چسبانده می شوند.

در صورت عودهای مکرر تبخال و یا ایجاد عوارض آن ممکن است برای فرد داروهای ضد ویروس تجویز شود و حتی مصرف این دارو برای مدتی به صورت منظم تداوم یابد.

علایم ممکن است با استفاده از کمپرس یخ بر روی ضایعات تبخال کاهش یابد. درمان های جایگزین عبارتند از تکنیک های کاهش استرس، مصرف مکمل های لیزین و یا استفاده از ضمادهای لب حاوی عصاره لیمو که در هنگام عودها استفاده می شود.

نکاتی برای پیشگیری از عودها

اگر دچار تبخال شدید، مرتب دست های خود را بشویید و برای جلوگیری از گسترش ویروس از تماس پوستی با دیگران اجتناب کنید. استفاده مشترک از چیزهایی که با لبهای شما تماس پیدا میکند ( مانند رژ لب وسایل و ظروف غذایی ) در هنگام عودهای بیماری توصیه نمیشود. همچنین در هنگام شعله ور بودن تبخال، شما باید از دست زدن به چشم ها و اندام تناسلی خود اجتناب کنید، زیرا هرپس سیمپلکس می تواند باعث عفونت چشم و تب خال تناسلی شود.